Tutustu kevään tapahtumiin!

Aukioloajat:
Liikkeet avoinna vähintään klo 10-20
Ovet avoinna klo 8-21

JYSK avaa myymälän Ideaparkiin

JYSK 30 vuotta Suomessa – Vuodevarastosta valtakunnalliseksi huonekalukaupaksi.
Kesäkuussa 2025 avataan myymälä myös Ideaparkiin!

JYSK juhlistaa 30-vuotista taivaltaan Suomessa. Ensimmäinen JYSK-myymälä avattiin Turun Kuralaan keväällä 1995. JYSKin tulo Suomeen aloitti kansainvälisen kaupan vyöryn Suomeen. Tanskalaisomisteisen myymäläketjun laajentuminen Suomessa oli vauhdikasta: kolmen ensimmäisen vuoden aikana avattiin peräti 29 myymälää Raumalta Mikkeliin ja sieltä Kokkolaan.

Ensimmäisten myymälöiden konseptiin kuului punainen kokolattiamato, joka peitti lattiat viimeistä neliötä myöten, ja pyyhkeitä sekä tyynyjä myytiin suoraan kuljetuspakkauksista ilman sen kummempia somistuksia. Hintakyltit kirjoitettiin käsin ja kattoa koristivat itse puhalletut ilmapallot. Uusien myymälöiden avajaiset herättivät suunnatonta kiinnostusta. Ovella kiemurteli jo silloinkin pitkä jono, ja asiakkaille jaettiin ilmaiset vuosikalenterilla varustetut keittiöpyyhkeet sekä tarjottiin perinteiset pullakahvit. JYSK Suomi nousi nopeasti yhdeksi tärkeäksi JYSK-maaksi ja sitä se on edelleen.

Nyt 30 vuotta myöhemmin JYSKillä on 92 myymälää Helsingistä Sodankylään, verkkokauppa ja yritysmyynnin yksikkö. Henkilöstöä JYSKillä on lähes 1000 Suomessa. Lempäälään myymäläinvestointi tapahtuu uutena liiketilana. Uusiin, konseptin 3.0 mukaisiin liiketiloihin muutetaan Lempäälään Ideaparkiin 13.6.2025.

Perheyrityksen vauhdikas kasvu Suomessa

Tanskalaislähtöinen JYSK on kasvanut Suomessa perheyrityksen vakaudella ja liiketoimintalähtöisellä otteella. Viimeisen viiden vuoden aikana JYSK on avannut myymälän 10 uudelle paikkakunnalle ja 39 myymälää on muuttanut entistä paremmille liikepaikoille suurempiin tiloihin tai myymälän liiketilaa on laajennettu.

Kiinnostavuus kiinteistökehitysmarkkinoilla on edesauttanut laajentumista. Sijoittajat ovat nähneet JYSKin kiinnostavana ja vakaana vuokralaisena. Toimintamalli, jossa rakennuttaja rakentaa, JYSKin projektitiimi kalustaa ja sijoittaja toimii rahoittajana, on toiminut tehokkaasti. “Seuraamme tarkasti asiakasvirtoja ja haluamme olla siellä, missä asiakkaammekin ovat. Tämä vaatii herkkyyttä ymmärtää, miten ja missä ihmiset liikkuvat – ja valmiutta tehdä nopeita päätöksiä. Etsimme jatkuvasti uusia liikepaikkoja ja siirrymme tarvittaessa uusiin tiloihin. Meillä on nopeat päätöksentekoprosessit ja oma projektitiimi, joka kalustaa myymälän valmiiksi JYSKin konseptin mukaisesti”, kertoo JYSKin Development Manager Jan-Erik Volotin. Hän on pitkän linjan JYSKiläinen, joka aloitti myymäläpäällikkönä vuonna 1996. Hän on nähnyt yrityksen kehityksen aitiopaikalta ja toiminut monessa roolissa matkalla nykyiseen tehtäväänsä.

“Olemme perheyritys, ja toimintamme perustuu pitkäjänteisyyteen, vastuullisuuteen ja kannattavuuteen. Kestävä kehitys on meille strateginen painopiste, joka näkyy niin myymälöissä kuin toimintatavoissamme. Lisäksi olemme eritäin ylpeitä siitä, että sijoituimme toiseksi Parhaat Työpaikat -listauksessa suurten yritysten sarjassa – se kertoo ennen kaikkea henkilöstömme sitoutumisesta ja vahvasta yhteishengestä”, sanoo JYSK Suomen toimitusjohtaja Johan Sjödin. Sjödin on ollut JYSKin matkassa mukana jo 26 vuotta. Hänenkin uransa alkoi myyjänä, kuten niin monen JYSKin johtoportaassa työskentelevän.

Store Concept 3.0 – Käännekohta JYSKin tarinassa

Vuonna 2021 aloitettu siirtymä Store Concept 3.0 -myymäläkonseptin oli käänteentekevä hetki. Uudistetut myymälät tuovat laajemman tuotevalikoiman paremmin esiin, tarjoavat esteettömät tilat ja inspiroivat asiakkaita erilaisilla miljöillä ja uusilla sisustusratkaisuilla. “Siirtyminen uuteen 3.0-myymäläkonseptin on ollut merkittävä, noin 20 miljoonan euron investointi, mutta samalla erittäin myönteinen sekä asiakkaillemme että henkilöstöllemme”, kertoo Sjödin.

Turkulainen Store Concept Manager Tiina Repo on työskennellyt JYSKissä vuodesta 1996 ja ollut mukana toteuttamassa konseptin ensimmäisiä testauksia Suomessa, pitää uudistusta merkittävänä. “Korona-aika toi JYSKin monelle tutuksi aivan uudella tavalla. Panostettiin kotiin, ja huomattiin, että JYSKin tuoteteiden laatu oli parantunut ja ovat tyylikkäitä. Skandinaavinen hygge näkyy ja tuntuu. Se innostus ei ole laantunut mihinkään”, sanoo Repo.

Vaikka lähes kaikki on muuttunut, nimeä myöten, ovat nukkumisen tuotteet eli patjat, tyynyt ja lakanat, säilyneet volyymituotteina. Nyt nopeimmin kasvavat tuoteryhmät ovat huonekalut ja sisustustuotteet sekä puutarhakalusteet.

Luotettava ja kehitysmyönteinen työnantaja

Pitkät työurat ovat JYSKissä enemmän sääntö kuin poikkeus. Monet 90-luvulla aloittaneet työntekijät ovat edelleen mukana – Tiina, Johan ja Jan-Erik muiden muassa. JYSK panostaa vahvasti työntekijöidensä hyvinvointiin ja urakehitykseen. Laajat perehdytysohjelmat, työkykyjohtaminen ja koulutusmahdollisuudet tukevat arkea ja edistävät nopeaa urakehitystä. Tämä näkyy myös tunnustuksissa: JYSK sijoittui toiseksi Suomen Parhaat Työpaikat -listauksessa suurten yritysten sarjassa.

“Näen JYSK Suomen tulevaisuudennäkymät eritäin myönteisinä. Tulemme jatkossakin panostamaan henkilöstömme kehittämiseen, myymäläverkoston laajentamiseen ja asiakkaillemme tarjottavaan hyvään hinta-laatusuhteeseen”, kertoo Sjödin.