Kekäle saavutti kansainvälisen B Corp -vastuullisuussertifikaatin ensimmäisenä vaatealan yrityksenä Suomessa

Kotimainen vaatealan perheyritys Kekäle on saavuttanut kansainvälisen B Corp -vastuullisuussertifikaatin alansa ensimmäisenä Suomessa. Yksi Kekäleen myymälöistä sijaitsee Ideaparkissa.

B Corp on yksi arvostetuimmista ja vaikeimmin saatavista sertifioinneista. Sertifikaatin on saavuttanut 92 maassa 8 000 yritystä 162 eri alalta. Tunnetuimpia ovat esimerkiksi Patagonia, Tony’s Chocolonely ja Rituals.

Suomessa on sertifioitu viisi B Corp -yritystä tähän mennessä. Yhteisö kasvaa kovaa vauhtia, sillä sertifiointi tukee koko liiketoiminnan läpivalaisua kokonaisvaltaisesti sekä tarkastelee toimintaa mitattavissa olevan positiivisen vaikutuksen kautta.

”Saimme toivomamme joululahjan. Tämän eteen on tehty työtä jo vuosien ajan. Vaatimukset kiristyvät yrityksillä paitsi lainsäädännön, mutta myös B Corp -sertifioinnin osalta vuosi vuodelta. Kekäleen oma visio on olla suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjä muutoksessa kohti kestävää vaatealaa, joten se on suurin kirittäjämme,” toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo.

B Corp -sertifiointia Suomessa tavoittelevan osakeyhtiön on lisättävä yhtiöjärjestykseensä lauseke, jossa se kertoo yhtiön tavoittelevan muutakin kuin taloudellista kasvua. Eli yritys sitoutuu positiivisen vaikutuksen luomiseen sekä yhteiskunnan että ympäristön näkökulmista.

Kekäleen myymälöitä on 13 ympäri Suomea ja niissä tapahtuu yli 2 miljoonaa asiakaskohtaamista vuosittain. Miten B Corp -sertifioinnin viisi kategoriaa – ympäristö, yhteisö, työntekijät, asiakkaat sekä johto ja hallinto – näkyvät käytännön työssä?

”Osta vähemmän, pidä enemmän” on ollut vuodesta 2021 asti pääviestimme ja se ohjaa kyseenalaistamaan pikamuodin rantauttamaa ajatusta kulutuksen määrästä ja tahdista. Pidetyimpien vaatteiden filosofian tueksi olemme luoneet uusia palveluita, jotka kannustavat ja opastavat pitämään huolta ostetuista vaatteista. Esimerkiksi lempivaatevalmentaja auttaa löytämään pidetyimpiä vaatteita. Kekäle Second hand tarjoaa taas mahdollisuuden pitää tyyli kierrossa. Lisäksi kehitämme ohjeistoa yhdessä brändikumppaneidemme kanssa vaatteiden toimitusketjujen ympäristö- ja sosiaalisen vastuun sekä kestävien materiaalien käytön tukemiseksi.”

”Mittaamme ja parannamme jatkuvasti toimiamme jokaisella eri osa-alueella. Vastuulliset ja kestävät valinnat vaikuttavat positiivisesti ja laajasti moniin eri asioihin yrityksessä. Esimerkiksi 96,5 % työntekijöistämme pitää työstään henkilöstökyselymme perusteella. Tämä näkyy taas palvelussamme: EVI®-tunneindeksin mukaan pystyimme 2023 vuonna luomaan asiakkaillemme alamme parhaan tunnekokemuksen. Koemme vastuullisuustyön erittäin merkitykselliseksi ja uskomme, että se tuo meillä lähivuosina aidosti kilpailuetua,” Kekäle kertoo.